Linka bezpečí | Aby změna nebyla jen na chvíli

Aby změna nebyla jen na chvíli

S novým rokem přichází často také nové předsevzetí. Lépe jíst, pravidelně cvičit nebo opustit vztah, ve kterém vám není dobře. Aby se předsevzetí nestalo každoroční mantrou s tím, že letos to určitě vyjde, využijte potenciál počátečního nadšení a sílu rozhodnutí. Také ale systematický postup, který vás dovede k udržení nového nastavení. Změna je aktivní proces k nové stabilizaci. Podpořte ho.

Vyrážíme na cestu za změnou

Víte přesně z jakého bodu vyrážíte, ten je „teď“. Kam chcete dojít? Jak má nová realita vypadat? Představte si ji se vším všudy. Jak to poznáte a jak se budete cítit, až nastane? Nechte se unést a pořádně tuto představu prozkoumejte.

Už se vám někdy v životě podařilo, změnu do svého života natrvalo zahrnout? Kdy to bylo a co vám pomohlo rozhodně stojí za připomenutí. A pokud jde o naprostou novinku a jste s novým rokem vždy na počátku stejného předsevzetí jako loni, je skvělé, že do toho jdete znovu.

Při cestě za cílem je potřeba počítat s tím, že při putování může nastat mnoho nepředvídatelných situací, které budou požadovat flexibilní reakce. Možná na takové cestě začne pršet a budete se muset na chvíli někam schovat. Nejlépe u někoho, kdo vám nabídne přístřeší a kde můžete počkat, až uschnete nebo jít společně, protože víc hlav víc ví a vzájemně se můžete podržet. Pak lze v cestě pokračovat, ne z ní odejít.

Zapojte kamaráda…nebo odborníka

Mějte po boku někoho, ke komu budete mít důvěru a bude vás motivovat, podporovat a vaše rozhodnutí něco změnit, bude brát vážně. Pokud se to dlouhodobě nedaří jen v přátelském kruhu, zkuste psychoterapeuta nebo kouče. Obzvlášť, jestliže se točíte v bludném kruhu. Často ale stačí právě jen kamarád nebo partner. Ten s vámi možná půjde rád do posilovny, vyslechne vás nebo ho dokonce vaše rozhodnutí – dosáhnout změny – bude motivovat k vlastní změně. Navzájem tak budete moci sdílet radost z úspěchu či se naopak podělit o pocity, když se něco nepodaří. Tento bod nepodceňte. Je velmi důležitý.

Dejte změně čas

Změna se odehrává ve vaší hlavě, která je složená z malých úspěchů a dobrého pocitu, že se vám daří zvládat malé kroky. Ty jsou po cestě klíčové, protože lusknutí prsty a navození změny během okamžiku je pohádkový trik. Nikoliv realita. Proto pomáhá koncentrace na úspěchy i když jsou třeba na začátku v menšině.

Pokud do svého života zařazujeme něco nového, obecně platí, že nový návyk je třeba vydržet realizovat minimálně 21 dní za sebou, aby se začal stávat novým zvykem. Podle studie z University College London potřebovali účastníci studie k vypěstování určitého návyku na bázi denní rutiny průměrně dokonce 66 dní. Mezi konkrétními jednotlivci navíc panovaly značné rozdíly – někteří si nový návyk vytvořili za pouhých 18 dní, jiní ovšem až za 254. Vydržet má ale smysl. Pomůže vám v tom „plán“.

Vytvořte si plán

Dovede vás k cíli. Pečlivé plánování znamená velkou šanci na úspěch. Podstatou chytrého plánu, který jako jediný má šanci uspět, je zejména definování malých cílů a postupování krok po kroku dál.

Plán musí tedy zahrnovat dlouhodobé i krátkodobé cíle. Například osvojení si široké slovní zásoby cizího jazyka, obsáhnout slovní zásobu z dvaceti lekcí. To za týden sotva stihnete. Naučit se jednu lekci za týden ale už není nemožné. Docela reálné, nemyslíte? I krátkodobý cíl se vždy podrobně rozpracovává na menší mezikroky. Při tvorbě svého plánu buďte zcela konkrétní.

Plán pro vás představuje pomyslnou mapu, která vás provede cestou změny a pomůže vám najít cestu zpět, když zjistíte, že jste se ztratili.

Čas od času se zcela jistě dostaví i zmíněný neúspěch nebo nastanou mimořádné situace. Buďte k sobě však shovívaví a dovolte si ji. Vnímejte jej jen jako epizodu, ze které se můžete poučit. Občas sníst čokoládu, nenaučit se denní limit slovíček, ráno nevstat o hodinu dříve, jak jste si před spaním předsevzali, nic neznamená. Je to normální a v pořádku. Spíše se zaradujte z toho, že vám čokoláda chutnala a že jste si o hodinu více přispali.

Vaše originální mapa

Při sestavování svého plánu pamatujte, že je to VÁŠ plán. Klidně se inspirujte u druhých, kterým se něco podařilo změnit, ale berte to jen jako inspiraci. Každý na svou cestu vyrážíme z jiného bodu, s jinými zkušenostmi a jiným zázemím.

  • Svůj sepsaný či nakreslený plán si dejte někam, kde jej budete mít co nejčastěji na očích. Bude vám tak stále připomínat, pro co jste se rozhodli a na čem pracujete.
  • Každý cíl má být přiměřený a měřitelný. Co je hodně a co málo, je individuální.
  • Nesrovnávejte se. Své cíle, limity a plán si upravujte tak dlouho, dokud vám nebude zcela vyhovovat.
  • Lepší je splnit svůj plán, byť menší než si nesplnit větší nebo žádný.
  • Může také pomoci vidět každý dílčí úspěch v grafu nebo procentuálně znázorněný. Vizualizace dosaženého úspěchu může podpořit vaší další motivaci. Vždyť většina z nás má právě vizuální paměť.
  • Zaměřte se vždy jen na jednu změnu. Jakmile se nový zvyk či změna stane automatickou součástí vašeho života, pak si teprve přidejte další cíl.
  • Podařilo se vám něco? Pochvalte se a oceňte své úsilí.

Kam pokračovat dál

Videa, články, podcasty

Pochybovat o sobě je běžná součást dospívání