Linka bezpečí | Jak to funguje

Jak to u nás funguje

Snažíme se, aby si děti a studenti, kterým Linka bezpečí pomáhá, dokázali dobře poradit. Ideální je, aby po kontaktu s námi zvládli své starosti postupně řešit už bez naší pomoci.

Anonymita

Při kontaktování Linky bezpečí se nám nemusíš představit jménem, ani říkat, či psát žádné další osobní údaje (třeba kde bydlíš, nebo kam chodíš do školy), pokud si to nebudeš přát. Také se nám nezobrazuje telefonní číslo. Většina dětí anonymity využívá a nepředstavuje se nám.
V případě, že nám sdělíš své jméno, celou adresu a zároveň budeš popisovat závažné situace, jako jsou např. týrání, zneužívání, zanedbávání apod. budeme muset tuto informaci předat dle zákona dalším institucím i bez Tvého souhlasu. Proto je lepší žádné informace o sobě neuvádět, abychom se na případné pomoci domluvili společně.

Výjimkou, kdy Linka bezpečí může porušit Tvou anonymitu a volat policii a záchranku, aby Tě našli a zachránili, je situace, kdy bude ohrožený Tvůj život nebo zdraví. Zpravidla jde o započaté sebevražedné pokusy. Linka bezpečí stojí na straně života. Vždy se s Tebou budeme nejprve snažit na přivolání pomoci domluvit. Jestliže s tím nebudeš souhlasit, ale naši pracovníci vyhodnotí, že riziko Tvého úmrtí je vysoké, máme ze zákona povinnost Tě nechat dohledat policií a zajistit Ti pomoc i proti Tvé vůli.
Pokud pro Tebe není tato informace dostatečně srozumitelná, doptej se nás na telefonu, chatu nebo e-mailu.

Jak to probíhá

Můžeš se nám svěřit s tím, co Tě trápí a jak to prožíváš. Můžeš plakat, zlobit se. Každý prožívá situaci jinak. Budeme si povídat nebo psát o tom, co Tě tíží. Naplánujeme další kroky, které můžeš zkusit podniknout. Vymyslíme je společně, Tobě na míru. Můžeme Ti předat kontakty na další odborníky (jako je třeba psycholog) ve Tvém okolí, nebo zavolat pomoc, pokud jsi v akutním ohrožení a na blízku není nikdo, kdo by Ti pomohl.

Až náš kontakt skončí, napíše pracovník Linky bezpečí krátkou zprávu o tom, o čem jste spolu mluvili nebo psali. Zprávy píšeme proto, že nám to ukládá zákon. Jsou k dispozici pracovníkům Linky bezpečí, abychom mohli navázat na to, co jsi u nás už probral/a, když se na nás znovu obrátíš.

Ve zprávě si poznamenáme, o čem jsme mluvili, jestli jsi kluk nebo holka, věk, jméno, město, odkud jsi, když nám to řekneš. Říct nám můžeš jen to, co chceš. Když s námi budeš chatovat, tak se z chatu píše stejná krátká zpráva, u které bude navíc ještě napsán Tvůj nick, pod kterým jsi na chat přišel. V E-mailové poradně zůstává adresa, ze které přišel Tvůj dotaz.

Na co máš právo

Tvoje práva

  • informace potřebné k tomu, aby ses mohl/a před zahájením spolupráce rozhodnout, zda chceš službu využít
  • rovný přístup bez ohledu na rasu, pohlaví, náboženskou a sexuální orientaci, zdravotní stav...
  • anonymitu, ochranu osobních údajů, důvěrnost sdělení (limitováno zákonnými normami)
  • poskytnutí služby zdarma
  • poskytnutí kvalifikované péče
  • ukončení hovoru nebo chatu
  • ozvat se znovu
  • kontakt s jiným pracovníkem
  • poskytnutí informací, včetně kontaktu na jiné odborné organizace 
  • informace o způsobech řešení Tvé situace, včetně možných rizik
  • podání stížnosti na pracovníka LB či poskytovanou službu

Když budeš vulgární nebo urážet naše pracovníky, tak se můžeme rozhodnout, že Ti službu neposkytneme.

Principy práce Linky bezpečí

Telefon, chat, e-mail jsou propojené

Když voláš na Linku bezpečí, píšeš na Chat LB nebo e-mail, můžeš mluvit (nebo psát) s těmi stejnými pracovníky. Aby Ti mohli lépe pomoci, mohou si přečíst zprávy z Tvých předchozích kontaktů s kolegy.

Týmová práce

Když s námi telefonuješ nebo chatuješ, může kromě pracovníka, se kterým komunikuješ, slyšet nebo číst váš rozhovor další pracovník Linky bezpečí. Je podporou pro pracovníka, se kterým komunikuješ, aby Ti uměl co nejlépe pomoci. Ze stejného důvodu vidí Tvůj e-mail také většinou dva pracovníci, pokud nám píšeš do E-mailové poradny.

Dobrovolnost

Je na Tvém rozhodnutí, zda se na Linku bezpečí ozveš a kdy s námi kontakt ukončíš. K povídání nebo psaní Tě nebudeme nutit.

Respekt k postupům zvoleným klienty (pokud neohrožují jejich život)

Na Lince bezpečí můžeme společně vymýšlet řešení, která by Ti mohla pomoct. Záleží jen na Tobě, zda a jak je využiješ. Nebudeme Tě do ničeho nutit.

Nízký práh pro využití služeb

Naše služby můžeš využít bez větších překážek. Telefonovat můžeš zadarmo odkudkoliv z České republiky. Pokud máš připojení k internetu, můžeš s námi chatovat nebo poslat e-mail.

Rovnost v přístupu

Není pro nás důležité, jakou hudbu posloucháš, jestli jsi věřící, jestli se ti líbí kluci nebo holky, kolik máte doma peněz, nebo jakou barvu vlasů nosíš. Snažíme se poskytovat naše služby všem ve stejné kvalitě.

Pochvaly a stížnosti

Chválit nebo stěžovat si může kdokoliv, kdo si myslí, že jsme na Lince bezpečí (přes telefon, chat nebo e-mail) udělali něco dobře nebo naopak špatně. Do 30 dnů Ti přijde odpověď.

Jak stížnost napsat?

Do stížnosti popiš, co se Ti nelíbilo a kdy se to stalo (nejlépe, aby tam byl datum a čas). Třeba: Ahoj Linko, chci si stěžovat na to, že se mi tady 12. 3. 2022, tak kolem druhé hodiny, stalo, že….

Kam stížnost nebo pochvalu poslat?

  • Poštou dopis na adresu:
    Linka bezpečí, z. s.
    Ústavní 91/95
    181 21 Praha 8

Nezapomeň v dopise se stížností napsat, na jakou adresu Ti máme odpovědět. Pokud nechceš, abychom znali Tvoje jméno a poštovní adresu, můžeš nám napsat jen svůj e-mail. (Takže na konec dopisu napiš třeba: Odpověď mi pošlete na můj e-mail, který je ….  a doplň svou e-mailovou adresu.)

Co dělat, když se mi odpověď na stížnost nelíbí?

  • Můžeš napsat e-mail na vedení Linky bezpečí: info@linkabezpeci.cz.
    Do předmětu napiš „K rukám vedení LB.“
  • Poslat poštou dopis na adresu:
    Linka bezpečí
    K rukám vedení LB
    Ústavní 91/95
    181 21 Praha 8

Co když nesouhlasím ani s odpovědí vedení Linky bezpečí?

Můžeš požádat rodiče, nebo někoho staršího, aby Ti pomohli napsat stížnost na tuto adresu:

Magistrát hlavního města Prahy
odbor sociálních věcí
Charvátova 145/9
110 00  Praha 1

Chceš to probrat, najít tipy?

Poradna

Vyber si téma, o kterém se chceš dozvědět víc.

Napiš nám

Proberme na chatu nebo e-mailu, co Tě trápí.   

chat mimo provoz

Denně 9-13h a 15-19h

e-mail volno

Odpověď do 3 pracovních dnů

Zavolej nám

Chceš si o tom radši promluvit po telefonu?

Volej kdykoliv a zdarma

Nonstop

pomáháme dětem i rodičům
28 let
ročně odbavíme
121 198 kontaktů
co nejlépe Ti pomoct
1 cíl