Linka bezpečí | Blog

Blog

Ludmila Boková
Ludmila Boková 14 článků
Zpět na blog

Ludmila pracuje v pomáhajících profesích od roku 1993, nejdříve v ambulantním oddělení střediska výchovné péče, od roku 2006 v azylovém domě pro matky s dětmi. Také již téměř dvacet let pracuje jako videotrenérka s rodiči zejména velmi malých dětí na podpoře dobré komunikace a vztahu mezi rodiči a dětmi. Na Rodičovské lince Ludmila působí jako konzultantka od roku 2008. Vystudovala sociologii na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, kde získala doktorský titul.

Články autora:

Učitel ubližuje mému dítěti… Co mám dělat?

Na Rodičovskou linku se poměrně často obracejí rodiče, jejichž dítě (případně skupina dětí) trpí přístupem pedagoga. A to už od mateřské školy. Leckdo by mohl namítnout, že jsme při telefonické nebo e-mailové krizové intervenci odkázáni pouze na jednostranné informace. To je pravda, nicméně takhle jednoduše to ze stolu smést nelze.

číst dál

Podpora sourozeneckých vztahů: Propojování dětí II.

V tomto textu navazuji na sérii článků, které byly zaměřeny na vztahy ve vícedětných rodinách a také na podporu sourozeneckých vztahů. Vzhledem k tomu, že jde skutečně o navazující text, doporučuji podívat se i na předchozí články. V posledním z nich se věnuji způsobu komunikace s dětmi, který nazývám propojování. Jde o to, že rodiče v nejrůznějších situacích pojmenovávají, co a proč děti dělají a jak se cítí. Tím aktivně pomáhají dětem vzájemně se vnímat, učit je porozumět si a užívat si společné chvíle.

číst dál

Bít, či nebít? Tři hlavní důvody, proč je vhodné a užitečné bít děti!

Název článku je samozřejmě pouhá provokace. S bitím dětí a fyzickými tresty jakožto výchovnou metodou na Lince bezpečí a Rodičovské Lince nesouhlasíme. Rodičům, kteří své děti trestají fyzicky, nabízíme jiný výchovný přístup. Zastáváme názor, že uplatňovat vůči dítěti fyzické násilí není nutné. Naopak; může škodit, chceme-li vychovat řádného, šťastného a sebevědomého člověka. Mnoho lidí, včetně některých odborníků, však fyzické tresty hájí a doporučuje. Proto jsem se rozhodla, že se podívám na důvody – a mýty, které pro své přesvědčení uvádějí.

číst dál

Vícedětné rodiny, šance a rizika

Vyrůstat ve větší rodině je skvělé. Taková rodina je vzhledem ke své vztahové složitosti a pestrosti každodenního života výborným prostředím pro trénink komunikace, respektu, odpovědnosti, soudržnosti, empatie a smyslu pro spravedlnost – když se to povede. Může však také být prostředím, kde dochází k mnoha psychickým zraněním. Ta pak mají vliv na chování dětí a do budoucna I na způsob, jímž se vztahují k sobě i k druhým lidem.

číst dál

Podpora sourozeneckých vztahů: Propojování dětí I.

V dalším článku věnovaném vícečetným rodinám bych se chtěla zaměřit na způsoby, kterými mohou rodiče aktivně podporovat dobré vztahy mezi dětmi. Připomínám, tak jak jsem to popsala v předchozích dvou článkách, že všechny děti potřebují, aby si jich rodiče všímali a dávali jim najevo svou náklonnost a přijetí. Počáteční a zcela přirozené soupeření dětí o náklonnost a pozornost rodičů postupně nahradí při dobrém vedení pocit sourozenecké soudržnosti, vzájemného porozumění a respektu. Jak takového cíle dosáhnout?

číst dál

Podpora sourozeneckých vztahů: Přijetí.

V minulém článku jsem se zaměřila na význam věnování pozornosti dětem, na to, aby ve vícedětných rodinách byla pozornost rozdělována přiměřeně a pro děti srozumitelně. Je to základ pro to, aby se děti v rodině cítily dobře a zároveň se mohly rozvíjet jejich hezké vzájemné vztahy. To však samo o sobě nestačí. Děti potřebují, aby je rodiče přijímali takové, jaké jsou.

číst dál